Noorderliggend naar het Zuiden

Bijna in Spanje

Na m'n laatste verhaal in Croton-sur-Vauvre wilde ik eerst richting het zuiden, Lourdes. Na het nodige klettersteigen in de laagste versnelling, waarbij m'n knie zich te Frans gedroeg (werkte niet genoeg mee) én het kransje van de achternaaf in toenemende mate slijtageverschijnselen vertoont (continue geratel, slaat af en toe over), besloot ik mijn plannen te verfransen. Het klimmen wordt deze trip niks. Ik ga nu rechtstreeks naar het westen richting Bordeaux en van daaruit naar het zuiden. Het weer zit me overigens wél erg mee. Bewolking maar daartussen door veel zon tot aan blauwe luchten aan toe. In Bordeaux een paar uur het regenpak aan maar daar bleef het bij.

Tussen Bordeaux en waar ik nu zit is het aanmerkelijk vlakker, tot aan bijna Nederlands aan toe (ik zeg bijna want ook hier af en toe pukkels, vooral bij dorpjes en rivierdalletjes). Ik wil ff vaart maken en fiets met de wind mee 54 km lang op een (parallelweg langs) de snelweg. Veel opbeurend getoeter van truckers.

Ik typ dit verhaal tijdens een tussenstop in een bieb in Capbreton, meteen m'n prepaid kunnen opwaarderen. Ik schat nog zo'n 40 km van de Spaanse grens te zitten en zal er dan zo'n 1900 km op hebben zitten. Beetje over de drukkere wegen want er zijn geen vlakke alternatieven: de Pyrineeen zijn vlakbij, 10 km landinwaarts zijn al bergen van 1000 m! Af en toe rij ik over fietspaden dus misschien zijn die er straks ook wel.

Na een tappasje of twee rij ik weer via de kust terug. Ik vrees dan een paar duizend km met tegenwind maar dàt ken ik wel.

Bijzondere dingen trouwens hiero; wegenkaarten koop je niet bij de plek waar de meeste potentiele klanten komen, tankstations, maar uitsluitend in boekhandels. Verder zijn veel horecagelegenheden buiten de grotere plaatsen niet open terwijl het toch bijna juni is. Willen ze niet verkopen of zo en wat doen ze dan de hele tijd, beetje jeu-de-boulen tot de wekker gaat? Bij de cafés verkopen ze geen gebak e.d. bij de koffie, wel lotto/toto-kaarten. Ook restaurants kennen geen gebak, ook een tosti ham kaas is ze onbekend. Bij de bakker hebben ze dan wel lekkere zooi maar geen koffie om weg te spoelen.

ok, ik moet stoppen nu. Tot de volgende keek!

Marcel

Reacties

Reacties

Marga Bogaart

Hoi Marcel, Toch jammer dat je dat Franse niet ze heel erg waardeert, je gaat er toch maar doorlangs. En als ik het goed begrijp zie je nu dus ook niet veel van Spanje want je maakt alweer rechtsomkeer. Weer direct door Frankrijk. Nu langs de kust mogelijk kan dit je meer bekoren. Nou hou vol en nog veel fietsplezier.
Margabo

Richard van der Weijden

Bonjour Marcel,
Jammer dat de reis niet zo voorspoedig loopt als gedacht. Zo te lezen reis je niet door toeristisch gebied. Anders was er wel gebak en koffie. Maar volgens mij moet je je aanpassen. Bestel maar eens een rode wijn. Wedden dat ze die hebben? Dat doe dan al 's morgens en vervolgens 's middags. Bij het avondeten bestel gewoon weer een wijntje. In plaats van gebak neem je zo,n stuk schimmelkaas. Wat Marga al schreef. Ik denk dat langs de kust meer terroristischer is en er meer campings te vinden zijn. Het weer wordt de komende week veel beter. Er wordt gepraat over 24 graden (boven nul natuurlijk) voor het komende weekend. Dan is het zeker warmer waar jij langs fietst. Houd de moed er in en veel fietsplezier.

Au revoir,
Richard

Christian

Öppet or not öppet ?!
Sweden is everywhere!!!
Greetings Christian

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!